Sabtu, 2 Disember 2017

CABARAN REMAJA MASAKINI

Pagi Jumaat 27 Oktober 2017, saya telah diberikan ruang masa untuk berbicara kepada para pelajar dalam program pasca PT3 yang dikendalikan oleh Unit Bimbingan Kaunseling (UBK) sekolah yang lebih bersifat perkongsian dan tazkirah kepada para anak-anak didik ini. Walaupun kehadiran murid pada minggu selepas peperiksaan ini tidak seperti hari-hari persekolahan biasa, namun saya perhatikan dikalangan kelompok ini masih terdapat mereka yang memiliki semangat  dan pengetahuan sedia ada akan kepentingan memanfaatkan masa untuk diisi dengan aktiviti yang mendatangkan faedah.


Juseru, dalam slot bicara saya kepada mereka, saya menekankan tentang persediaan yang perlu ada bagi genarasi muda seperti mereka untuk menghadapai persaingan hebat yang menanti di luar sana. Saya mengatakan kepada mereka supaya mengambil berat soal akademik disamping memahirkan diri dengan kemahiran-kemahiran tertentu supaya dapat digunakan pada kemudian hari. Dikalangan mereka tidak menafikan apa yang saya bentangkan kepada mereka. Saya menjelaskan bahawa abad ini memerlukan seseorang bukan sahaja dinilai daripada keputusan akademik yang cemerlang semata-mata bahkan aspek kemahiran kendiri juga dijadikan kayu ukur kebolehgunaan seseorang dipasaran kerjaya. Dalam soal ini remaja perlu menumpukan segala perhatian mereka kepada perkara yang dapat mempertingkatkan ilmu pengetahuan dan soft skill (nilai tambah) supaya kematangan fikiran dan tindakan dapat disemai dengan utuh dalam keperibadian mereka. Justeru, daya saing dalam kelompok ini akan terus membara untuk menempa kejayaan pada hari muka.

Disaming itu, keutamaan akhlak mulia dalam kehidupan juga saya berikan penekanan. Saya menyatakan bahawa kejayaan yang dikecapi tidak akan bererti tanpa mempamer akhlak yang terpuji. Menyedari kerancuan golongan muda mudi saat ini yang semakin parah akibat pelbagai faktor yang saling berkaitan misalnya kurangnya perhatian daripada ibu bapa, kurang didikan agama, faktor sosioekonomi dan pengaruh media. Saya tegaskan bahawa keperibadian mulia akan menjadikan kita dihormati oleh masyaraka juga segala amal yang kita kerjakan sentiasa mendapat barakah dan rahmat dari Allah SWT. Sahsiah ibarat buah yang ranum lagi masak hasil dari anak benih yang disemai dan dijagai dengan sebaiknya.


Ilmu pengetahuan sahaja tidak mencukupi sebagai bekalan dalam kehiduapan ini. Justeru, keperbadian yang luhur adalah cerminan kepada hati manusiawi yang suci kerana dengannya kefahaman dan amalan (baca: praktis) berpadu sebagai sinergi yang menyuburkan kesejahteraan dan keamanan dalam penghidupan kelak. Sekaligus hal demikian adalah selaras dengan tuntutan syariat agama yang menatijahkan balasan baik pada hari kebangkitan kelak. Lebih-lebih lagi agama islam memandang kesempurnaan akhlak adalah menjadi tunjang kepada ketakwaan dan iman kepada setiap mulsim yang mengabdikan seluruh kehidupan kepada Allah SWT.

Perkongsian pengalaman semasa menuntut ilmu dikala usia muda saya selitkan dalam memberikan buah nasihat kepada anak-anak didik ini. Pada saya pengalaman baik yang diperturunkan boleh dijadikan tauladan oleh kumpulan ini dan disesuaikan dengan zaman mereka. Gagasan pernyataan saya kepada mereka adalah suapaya mempergunakan segala kesempatan yang ada demi memajukan diri bagi memartabatkan agama, bangsa dan negara.

Harapnya segala bicara yang telah perkongsikan kepada mereka menjadi bekal ingatan untuk dijadikan panduan dalam memajukan diri seawal usia muda remaja mereka ini. Kerana bagi kumpulan ini, kepada merekalah kita menaruh harapan untuk menyambung kegemilangan kejayaan-kejayaan yang boleh dibanggakan suatu masa kelak.

Wallahu a'lam bissawab...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mengkodifikasi kesalahan dalam menulis jawapan pendidikan islam SPM: Tinjauan untuk kelas 5 Teratai

proses pemeriksaan dan penandaan skrip jawapan dijalankan untuk mendapatkan gambaran penguasaan calon dalam topik-topik yang diuji     Dua m...